با سلام خدمت همکاران گرامی
چهار مدل زیر را در کارگاه کارگروهی مورد بحث و بررسی قرار دادیم .
محتوا و روش آنها را که با عنوان آموزش از طریق همیاری معروف است را در ادامه مطلب قرار داده ایم امید که مورد استفاده قرار گیرد:
این چهار مدل عبارتند از:
طرح کارایی گروه
The team effectiveness Design (TED)
طرح قضاوت عملکرد
The Performance judging Design (PJD)
طرح روشن سازی طرز برخورد « تلقی»
The Clarifying attitudes design (CAD)
طرح تدریس اعضای گروه
The Team Member teaching Design (TMTD)
وزارت آموزش و پرورش
گروههای آموزشی فنی و حرفهای و کاردانش
کارگاه هماندیشی پیشرفته
کارگروهی
ویژۀ اعضاء گروههای آموزشی
فنی و حرفهای و کاردانش
دیماه 1390
تهران
طرح کارایی گروه
(TED) The team effectiveness Design
در این روش هر یک از اعضای گروه دانش خود را قبل از بحث گروهی ارزیابی میکند. بعد از یک مرور اولیه هرفراگیر به یک سری سوال صحیح یا غلط و یا چند گزینهای از موضوعی که قرار است آموخته شود پاسخ میدهد. سپس اعضاء گروه در مورد هر یک از پاسخها با یکدیگر بحث میکنند تا به توافق برسند. از آنجایی که اعضای گروه باید در مورد بهترین پاسخ به توافق برسند، شرکتکنندگان این فرصت را پیدا میکنند تا اطلاعات رد و بدل کنند و دلایلشان را توضیح دهند. دلایل و شواهد را با دیگر دلایل اعضاء ارزیابی می نمایند. دلایل و شواهد دیگران را ارزیابی نمایند و برای ارزیابی گفتهها بر له یا علیه هر گزینه به عنوان بهترین جواب از منطق استفاده کنند.
در مرحله بعد در جلسه عمومی پاسخهای گروه نمره گذاری میشود وهر عضو میتواند کارفردی خود را ارزیابی کند. سپس زمان مشخصی برای ارزشیابی تعیین میشود در این مدت اعضای گروه به ارزیابی کارگروهی خود میپردازند. که به عنوان یک گروه تا چه حد خوب عمل کرده است. سپس برنامهای برای افزایش مؤثر بودن خویش ارائه دهند مواردی پیش میآید که یک عضو جواب صحیح را ارائه میدهد ولی قادر نیست توافق گروه را برای آن جواب جلب کند دراین صورت در زمان ارزشیابی بحث های بسیار جالبی در میگیرد و گروه به این مسئله میپردازد که چرا وقتی پاسخ صحیح پیشنهاد شده است در این مورد به توافق نرسیدهاند ویژگی بارز این طرح التزام حس مسؤلیت دو جانبه بین اعضای گروه است.
در این روش مربی درس را ارائه نمیدهد بلکه ابزار یادگیری را توزیع میکند و به دانشآموزان کمک میکند تا فرآیند یادگیری خویش را پیگیری نمایید مسؤلیت معلم در این طرح ساخت ابزار است.
زمانی که لازم است دانشآموزان حقایق و اطلاعات را فرا گیرند و اصول و نتایج را استنتاج کنند، از روش کارایی گروه استفاده میشود. از ویژگی های بارز این طرح ا لتزام حس مسئولیت دو جانبه بین اعضای گروه است.
در این روش کلید پاسخ ها باید دلیل درست و نادرست بودن هر جواب را توضیح دهد تا اعضاء گروه بتوانند درک عمیقی از بهترین پاسخ بهدست آورند. در این طرح، در فراگیران ایجاد انگیزه میشود. کنجکاوی ذاتی فراگیر در این است که چرا دیگران به این صورت فکر میکنند و فراگیر را مشتاق میسازد تا دیگر اعضای گروه را علاقهمند نموده و یا حتی تحت تاثیر قرار دهد. (موتن و بلیک ۱۹۸۴)
> در این طرح به دلایل زیر در فراگیران ایجاد انگیزه می شود.
? کنجکاوی ذاتی فراگیر که چرا دیگران به این صورت فکر میکنند.
? اشتیاق فراگیر جهت علاقهمندکردن و یا حتی تحت تأثیر قراردادن دیگر اعضای گروه با کمکهای شخصی به بحث.
> نوع دروس: دروسی که آموختنیهای آنها بر مبنای اطلاعات قبلی و حقایق باشند.
> فعالیت قبل از کلاس: اهداف کلی مطالب مورد مطالعه به دانشآموزان بیان میشود تا با اطلاعات کافی از اهداف درس، به مطالعه پیش از تدریس (پیش مطالعه) بپردازند.
> فعالیت های درون کلاسی:
1. مطالب مورد مطالعه بطور مختصر و یکسان در اختیار گروهها قرار داده میشود.
2. هریک از اعضای گروه بعد از مطالعه اولیه به تبادل نظر میپردازند.
3. معلم با مشاوره وراهنماییهای خود، دانشآموزان را برای درک بهتر و همکاری بیشتر در گروه تشویق میکند.
4. دانشآموزان در یک آزمون کوتاه بصورت انفرادی و گروهی شرکت میکنند.
5. مدت زمان لازم برای بررسی سؤالات در اختیار دانشآموزان قرار میگیرد.
6. کلید سؤالات به دانشآموزان پخش شده و آزمون فردی و گروهیشان را تصحیح میکنند.
7. گروهها نمرات زیر را محاسبه میکنند:
بالاترین نمرۀ فردی / پایین ترین نمرۀ فردی / نمرۀ گروهی / میانگین نمرۀ گروه
نمره موثر= میانگین نمرات- نمرات کل آزمون ÷ میانگین نمرات - نمرۀ گروهی
8. نقد و بررسی نمرات
9. نقد کار گروهی ( کامیابی ها و کاستی ها)
10. ارزشیابی پایانی بصورت انفرادی
طرح قضاوت عملکرد
(PJD) The Performance judging Design
این طرح برای کلاسهایی که باید فراگیران مهارتهای عملی کسب کنند، طرح مفیدی است. کاربرد این روش شامل آموزش کارکردن با یک دستگاه آزمایشگاه، نگارش یک نامه یا گزارش و تدریس نواختن یک وسیله موسیقی میشود.
در این طرح ابتدا فراگیران یک فعالیت تعیینشده را فردی انجام میدهند، این فعالیت سطح فعلی مهارتهایشان را نشان میدهد. در مرحلۀ بعد گروهها گردهم میآیند تا معیارهایی را تدوین کنند. این معیارها مربوط به قضاوت در مورد کارآیی در اجرای یک مهارت خاص است. در این بخش آنان درک حسی خویش را از معیارها تا آنجا که ممکن است روشن، کامل و واضح میسازند. در مرحلۀ سوم، استانداردهای خارجی در اختیار گروهها قرار میگیرد. ممکن است گروههای متفاوت، معیارهای متفاوتی را تدوین کنند. در مرحلۀ چهارم هر گروه نمونۀ عملکرد همکارانشان در گروههای دیگر را ارزیابی میکند و نقد مینویسد در مرحلۀ بعدی هر عضو یک نقد از یک نمونه کار خویش دریافت میکند. در آخرین مرحله جهت ارزیابی پیشرفت و بالابردن سطح مهارتها، دومین تکلیف عملی جهت کار فردی به فراگیران داده میشود. این تکلیف تا حدودی مشکلتر از تکلیف قبلی است.
هدف اصلی قضاوت عملکرد در راستای کسب مهارت میباشد و در این طرح فراگیران خود معیارهای قضاوت در مورد یک مهارت را به روشنی تدوین نموده و جوانب علمی و عملی آن را درک می کنند.
در طرح قضاوت عملکرد، فراگیران معیارهای مناسب قضاوت در مورد یک مهارت عملی را مطالعه میکنند و سپس نمونۀ عملکرد و یا نمونۀ تولیدشدۀ فرد دیگری را مطابق آن معیارها ارزیابی مینمایند. در این صورت است که فراگیران از این معیارها شناخت عمیقتری کسب نموده و برای قضاوت در مورد عملکرد خویش از این معیارها استفاده مینمایند و تعیین میکنند که چگونه میتوانند در مهارت خاصی تبحر خود را افزایش دهند.
مطالعه نمونههایی از عملکرد و تولیداتی که سطوح گوناگون مهارت را منعکس میکنند، برای فراگیران این امکان را فراهم مینماید که بر اساس معیارهای تدوین شده مقایسههای گوناگونی انجام دهند و با مشاهدۀ نمونۀ کارهای دیگران و تشخیص درستی و نادرستی آنها میتوانند نتیجۀ کار خود را با دیگران مقایسه و ارزیابی کنند.
هر فراگیر فرایند انجام فعالیتهای یکسانی را از طرف چندین نفر میبیند و به این ترتیب یادگیری سریعتر از زمانی است که دانشآموزان کار دیگران را نمیبینند. مثلاً وقتی دانشآموزان اشتباهاتی که دیگران مرتکب میشوند را میبینند، بهتر خواهند توانست از تکرار آن در اجرای خودشان اجتناب کنند.
چون اجرای این طرح مبتنی بر کارهای گروهی است تمامی اثرات مثبت کارهای گروهی مانند همبستگی هدفمند، اعتماد به نفس و... را نیز میتوان در فراگیران ایجاد نمود.
> نقاط ضعف:
انجام این طرح در برخی از دانشآموزان که توانایی درک نقدشدن را ندارند میتواند ناخوشایند باشد. انجام مراحل طرح زمانبر بوده و نیازمند دبیر باتجربه است تا بتواند اهداف رفتاری محتوی را به درستی درک کند و از سوی دیگر قدرت کلاس داری فراوانی داشته باشد و اهداف خود را در زمانبندی مشخص ارائه دهد.
> کاربرد :
این طرح برای تدریس محتواهایی که جنبۀ آموزش مهارتی دارند مانند (کارهای کارگاهی، آزمایشگاهی، نگارش انشاء و... ) کاربرد دارد.
> نوع درس: دانش های کاربردی یا مهارتی- حرکتی(نوشتن یک خاطرات)
فعالیت قبل از کلاس: از فراگیران بخواهید یک نمونه عملکرد را آماده نمایند.
> فعالیت های درون کلاسی:
1. فراگیران نمونهای از یک مهارت یا عملکردی را از خود به معرض نمایش قرار میدهند. ( خاطره ای را ایجاد میکنند)
2. گروهها به بررسی نمونۀ عملکردهای فردی خود در گروه میپردازند.
3.گروهها با بررسی نمونه عملکردهای خود، معیارهای قضاوت از عملکرد یکدیگر را تقویت میکنند.
4. سپس گروهها معیارهای خود را با معیار و استانداردهای خارجی مقایسه میکنند.
5. با مقایسۀ معیارهای عملکردی خود در گروه و تطبیق آن با استانداردهای خارجی به یک انسجام قوی دست مییابند.
6. نمونه عملکردهای تولید شدۀ هر گروه با گروههای دیگر مورد مقایسه قرار گرفته و گروهها نکات ضعف و قوت مهارتها را بعد از نقد گروهی، بطور خلاصه برای یکدیگر بازگو مینمایند.
7. نقدها و نمونۀ عملکردها به گروهها عودت داده میشوند تا با مطالعه مجدد نکات ضعف و قوت خود در گروه، به ایجاد یک نمونۀ دیگر بپردازند.
8. نمونۀ عملکردها مجدداً توسط گروهها تکرار شده و مورد قضاوت و داوری قرار میگیرد.
> اجرای این روش با توجه به وضعیت موجود: زمان محدود، جمعیت زیاد کلاس، کمبود وسایل و...
- یک فعالیت مشترک برای همۀ گروهها تعیین گردد.
- از گروهها خواسته شود تا عملکرد خود را ارائه دهند.
- به صورت گروهی معیارهایی را جهت ارزیابی فعالیتهای گروهی خود تدوین کنند.
- معیارهای تدوینشده را در مقایسه با استانداردها پالایش کنند.
- هر گروه عملکرد گروههای دیگر را ارزیابی کند.
- هرگروه نقدی از عملکرد خود را دریافت نماید.
- گروهها فرصت دارند از آموختههای خود جهت بهتر انجامدادن تکلیف دوم استفاده نمایند.
طرح روشن سازی طرز برخورد « تلقی»
(CAD) The Clarifying attitudes design
طرز برخورد افراد عمیقاً روی موثربودن و رضایت شخصیشان اثر می گذارد. از این رو طرز بر خوردها جنبۀ مهمی از یادگیری احساس اجتماعی هستند. با این وجود خیلی از افراد طرز برخوردهای شخصی را به عنوان یک مسئلۀ شخصی تلقی میکنند هر چند به کار بردن اجبار طرز برخورد جایی در آموزش ندارد ولی چنانچه افراد بتوانند آزادانه طرز برخوردهایشان را مورد بررسی قرار دهند و از این راه بینشی کسب کنند و بتوانند رفتار خود را کنترل نمایند و دریابند که طرز برخوردشان تا چه حد ممکن است محدوده یا کیفیت عملشان را محدود سازد و یا تحریف کند میتواند بسیار مفید باشد.
اولین مرحله طرح روشنسازی طرز برخورد به فراگیران کمک میکند تا با پاسخدادن به یک سؤال یا تکمیل یک جمله، طرز برخورد خود را ارزیابی کنند و سپس فراگیران دور هم جمع میشوند تا این طرز برخورد را مورد بررسی قراردهند تا به کمک شرایط شناخته شده و اطلاعاتی که در اختیار دارند روی بهترین طرز برخورد به توافق برسند. سپس هر فرد پاسخ خود را تکرار میکند تا مورد ارزیابی قرار گیرد. طرز برخورد افراد نیز پس از بحث مورد ارزیابی قرار میگیرد تا مشخص شود آیا تغییری رخ داده است یا نه. در زمان نقد، فراگیران استنباطهایشان را در مورد هر تغییر در طرز برخورد ارزیابی میکنند و برای استنباط در مورد عمل خودشان تعمیم هایی را بسط می دهند.
این طرح فراگیران را قادر می سازد که کشف کنند آیا طرز برخوردشان بر یک پایه محکم از حقایق، اطلاعات و منطق استوار است یا نه.
باید توجه داشت همانطور که طرز برخوردهای منفی بیپایه تبدیل به تعصبهای غیرمنطقی میشود، طرز برخوردهای مثبت بیپایه نیز موجب امیدواری کاذب میشوند که منجر به عمل سازنده نمیگردد. همینطور فراگیران ممکن است دریابند که از طرز برخورد خاص خود در مورد موضوعی نااگاه بودند. همچنین از طرز برخوردهای موجود دیگری که ممکن بود بتوانند به کار ببرند اطلاع نداشتند. از آنجا که اکثر افراد تمایل دارند با افراد دیگری که اذهانشان مشابه آنان است ارتبط برقرار کنند در این صورت طرز برخوردهای خاصی تقویت میشود.
این طرح برای شرکتکنندگان فرصتی را فراهم میکند تا عقاید متنوعی را بشنود و فراگیران در می یابند که طرز برخوردشان چگونه است و نکات مشابه ومتفاوت با طرز برخوردهای دیگران و دلایل آنها را تشخیص میدهند. (موتن و بلیک ۱۹۸۴)
این طرح فراگیران را بر میانگیزد تا طرز برخوردشان را بررسی کنند و اعتبار آنها را بر اساس اطلاعات جدید بیازمایند. بنابراین فراگیران در مییابند که طرز برخوردهایشان چگونه است و نکات مشابه و متفاوت با طرز برخوردهای دیگران و دلایل آنها را تشخیص میدهند.
> نوع درس: فعالیتهای نگرشی و ارزیابی که بیشتر مهارتهای فکری روانی و فراگیر سروکار دارد.
> فعالیتهای قبل از کلاس: خواندنیهای که برای فراگیران امکانپذیر باشد
> فعالیتهای درون کلاسی:
1. سؤالات مختلفی ازیک موضوع مورد مطالعه به فراگیران داده میشود.
2. هر یک از سوالات دارای چندین جواب پیشنهادی است که هر کدام از فراگیران با مطالعۀ فردی به ترتیب اولویت آنها را شماره گذاری میکند.
3. جملاتی که به بهترین صورت تلقی فراگیران را روشن سازد، بالاترین نمره و بقیه را به ترتیب علایق خود، از بالا به پایین شماره گذاری میکند.
4. آنچه حائز اهمیت است اینکه هرکس برداشت خاصی نسبت به مسئلهای که با آن مواجه میشود از خود نشان میدهد و این عمل به اصطلاح تلقی مثبت یا منفی فرد میباشد که در مرحلۀ نخست بیعیب است.
5. هرکس نسبت به اولویتبندی طرز تلقی خود از آن دفاع میکند.
6. گروهها بعد از مطالعه نگرش و تلقیهای یکدیگر، آنها را از بیعیبترین تا ناقصترین، مجدداً رتبهبندی میکنند.
7. بعد از مقایسه و نقد بررسیهای انجامشده در گروه، فراگیران به صورت انفرادی مجدداً کار خود را ارزیابی میکنند. (رتبهبندی می کنند)
طرح تدریس اعضای گروه
The Team Member teaching Design (TMTD)
در این روش کل موضوع درس بین اعضا تقسیم میشود و هر فراگیر مسئول بخش تعیینشده وتدریس آن به دیگران است. بنابر این طرح تدریس اعضای گروه شبیه پازل تصویری است. وقتی همۀ اعضا کار خویش را انجام دادند کل درس آموزش داده میشود.
این روش را نباید با تدریس گروهی Teaching Team اشتباه گرفت. در تدریس گروهی دو یا سه مربی در مسؤلیت تدریس به یک گروه از دانشآموزان سهیم میشوند حال آنکه در این طرح، تدریس توسط اعضای گروه فراگیران انجام میشود.
در این طرح موضوع درسی تقسیم میشود ویک بخش از آن به عنوان پیشمطالعه به هر یک از اعضا داده میشود وقتی که اعضای گروه جمع میشوند عضوی که اولین بخش را دارد موضوع را به دیگران درس میدهد سپس اعضا دیگر به نوبت بخش خودشان را آموزش میدهند.
بعد از اینکه آموزش کامل شد یک آزمون جامع از موضوع توزیع میشود تا درک هر یک از فراگیران را ارزشیابی کند سپس کلید پاسخها دراختیار آنان قرار میگیرد. کلید باید دلایل منطقی برای درست یا نادرستبودن هر یک از پاسخ را ارائه دهد و به فراگیران کمک کند که چرا پاسخشان غلط است.
در زمانی که برای نقد درنظر گرفته شده است اعضای گروه کار خویش را ارزشیابی میکنند و به این سوالات پاسخ میدهند:
هر کدام تا چه حد موضوع تعین شده را خوب فراگرفته ودر اختیار دیگران قرار داده است؟
برای موثربودن کار خود در گروه چه پیشنهادی ارایه میدهند؟
این طرح فراگیران را بر میانگیزد تا در مورد بخشهای تعیینشده مطالعهکنند وخبره شوند چون تسلط بر مطلب آنان را قادر میسازد که به گروهشان کمک کنند. همینطور اعضای گروهی که آموزش میبینند بسیار انگیزهمند میشوند تا در ارائۀ مطلب به عضو ارائهدهنده کمک کنند تا بتواند آنچه را که مطالعه کرده است بیان کند.
طرح کارایی گروه وتدریس اعضای برای یاریرساندن به فراگیران جهت کسب اطلاعات حقایق و اطلاعات آماری بسیار مفیدند. بهخصوص طرح تدریس اعضای گروه برای کسانی که لازم است دانش اطلاعاتی را ارائه دهند و در این زمینه مهارت کسب کنند بسیار مناسب است. به علاوه این طرح مهارتها و توانائی شنیداری شرکتکنندگان را برای مطرحکردن سوالهای سازنده در برابر ارائه اطلاعات از طرف دیگران پرورش میدهد.
در این روش مهارتهای مطالعه پرورش مییابد. اعضاء در طرح تدریس اعضاء گروه به احتمال بیشتری، عمیق مطالعه میکنند و نیاز به ترکیب اطلاعات به نحوی دارند که مطلب را منطقی و منسجم ارائه دهد.
بنابراین بر اثر اجبار آنان به سازماندهی یک ارائه پر محتوا و یادگیری دیگر اعضا هدایت میشوند. طرحهای کارایی گروه و تدریس اعضای گروه میتوانند با هم مورد استفاده قرار گیرند تا با تنوع موقعیت یادگیری افزوده شود
> دو فرضیه اساس طرح تدریس اعضای گروه را میسازد:
اولین فرضیه این است که هر یک از اعضای گروه قسمت متفاوتی از موضوع درسی را که قرار است همه یاد بگیرند مطالعه میکند.
دوم آن که هر فراگیر میتواند به اعضای گروهش درس بدهد، بنابراین هر عضو هم به عنوان معلم و هم به عنوان شاگرد عمل میکند.
زمانی که فراگیران میفهمند که کارآیی گروه مستلزم آن است که هر فرد یک بخش از موضوع را فراگیرد و سپس آنرا به دیگران درس دهد، انگیزهمند میشوند که بخش تعیینشده را خوب مطالعه کنند و آمادگی لازم جهت کارگروهی را کسب کنند تا بتوانند به گروه خود کمک کنند، هم چنین به آن عضو گروه که درس میدهد کمک میکنند تا آنجا که ممکن است در تدریس بخش تعیینشده موفق باشد. با این روش گروه میتواند یادگیریاش را به حداکثر برساند.
طرح تدریس اعضای گروه این امکان را فراهم میکند که مقدار زیادی از موضوع درسی طی یک دورۀ کوتاه زمانی با مطالعة گروه تحت پوشش قرار گیرد. در این طرح مطالعه عمیق نیست. تقسیم موضوع درس بین اعضای گروه، بخصوص زمانی مناسب است که هدف آموزشی، مطالعه اجمالی (سطحی)، نه عمیق، یک قلمرو وسیع باشد.
> نوع درس: دروسی که بیشتر از نوع عینی و اطلاعاتی هستند.
> فعالیتهای قبل ازکلاس: فراگیران بخشی از محتوای درسی را با راهنمایی معلم آماده میکنند.
> فعالیتهای درون کلاسی:
1. فراگیران به گروههای 3 تا 6 نفری تقسیم میشوند.
2. مطالب درسی بطور مساوی، مختصر و به تعداد فراگیران هر گروه آماده میشود.
3. هر یک از فراگیران مطالب خود را مطالعه میکنند.
4. هرکس به ترتیب اولویت، مطالب خود را به گروه تدریس میکند.
5. هر گروه بعد از تدریس اعضا، به جمعبندی مطالب تدریسشده میپردازند تا در آزمون با مشکل روبرو نشوند.
6. معلم در کنار گروهها قرار میگیرد و از نزدیک شاهد فعالیتهای فراگیران قرار میگیرد.
7. برای اطمینان از میزان یادگیری دانشآموزان، با طرح پرسشهای متنوع توسط معلم، فراگیران خود را برای امتحان آماده میکنند.
8. هر کدام از اعضای گروه در آزمون انفرادی شرکت میکند.
9. گروها موارد زیر را محاسبه میکنند:
· میانگین نمرۀ فردی
· میانگین نمرۀ یک بخش از مطالبی که توسط یک فرد از گروه تدریس شده
· میانگین نمرۀ کل مطالب ارائه شده
10. نقد کار گروهی