همکار گرامی سلام!
در ادامه سلسه کارگاههای توانافزایی تدارک دیدهشده موضوع دیگری که در حوزۀ سازمانی مطرح است کارگروهی است. بنابراین برآن شدیم تا با تدارک سه دوره کارگاه هم اندیشی بصورت مقدماتی، پیشرفته و کاربردی بتوانیم گام مؤثری برای ایجاد همفکری در این حوزه برداریم.
صرف نظر از اینکه فضای هماندیشی و فعالیت در کارگاه خود مصداقی برای پرداختن به کارگروهی است به منظور تضمین کیفیت دورهها استفاده از تجارب گرانقدر شما اجتنابناپذیر است.
نوشتۀ پیشِ رو سعی بر این خواهد داشت که اهم سرفصلهای مطرح در کارگاه هماندیشی کارگروهی را معرفی نماید تا ضمن اطلاع از آن بتوانیم از نظرات شما دربارۀ سرفصلها بهرمند شویم.
کارگروهی یا تیمی؟
بحث بر سر مفاهیم پایه و تعاریف علیرغم اینکه کمی تکراری به نظر میرسد اما برای ایجاد همزبانی و ادبیاتمشترک اجتنابناپذیر است. اینکه بدانیم و بدانند که مقصور ما از کارگروهی در گروههای آموزشی چیست و چه تفاوتهایی با موارد مشابه دارد از اهم مطالبی خواهد بود که در کارگاه دربارۀ آن بحث خواهیم کرد.
البته سؤال بزرگ این است که براستی گروههای آموزشی و اعضای آن یک تیم هستند یا گروه و اساساً ما این مفاهیم را چگونه تعریف میکنیم.
گروهها چگونه شکل میگیرند؟
اینکه گروهها و تیمها چگونه شکل میگیرند موضوعی است که برای شناختن راه و برنامهریزی آینده بسیار مهم است. آیا گروه خودبهخود شکل میگیرند و یا اگر هم با برنامه هستند موفقیت در مراحل شکل گیری آن چطور تضمین میشود.
اگر مسئله شکل دادن به یک گروه است چه چیزی متضمن عبور موفق از همه مراحل آن است؟
با توجه به اینکه گروه های آموزشی یک گروه شکل گرفته است شناخت مراحل استاندارد و موفق یک گروه چه کمکی به ما میکند؟
این موضوعات نیز از رئوس مطالبی خواهد که درباره آنها به در کارگاه به گفتگو خواهیم نشست.
چه وقت کارگروهی لازم است؟
زمانی که افراد به بهترین نحو و بصورت شخصی کار میکنند چه لزومی به تشکیل گروههای کاری است؟ اگر انجام فعالیت گروهی باعث اتلاف زمان و منابع شود آیا هنوز هم باید به تشکیل گروه اصرار کرد؟ شاید نظرما چیز دیگری باشد و همیشه و همیشه فعالیت در گروه را ترجیح دهیم. به هر صورت دورهمبودن از تنهایی بهتر است.
به نظر میرسد هممکانی و همزمانی مهمترین دلیل برای شکلگیری گروههای کاری است، دلیل دیگری وجود ندارد؟
مدیریت در گروه چگونه است؟
مدیریت انواعی دارد که یکی از آنها مدیریت گروه است. بدون شک مدیریت گروه در زیر عنوان بزرگتر مدیریت منابع انسانی طبقهبندی میشود. ایا نظارت بر اعضای گروه همچون مدیری که به کارمندان خود نگاه میکند است؟ چه تفاوتهایی را باید در مدیریت گروه و هدایت آن در نظر گرفت؟ اگر بپذیریم که گروه های کاری به منظور خاصی پدید می آیند چه ویژگی های خاصی یک مدیر گروه را متمایز میسازد.
سوال بزرگتر این است که اشراف علمی و تخصصی بر موضوعی که گروه برای آن تشکیل شده است لزوماٌ از ما یک مدیر لایق میسازد؟
آیا تا کنون به این موضوع فکر کرده اید که چه زمانی نباید مدیریت یک گروه را انتخاب نماییم؟ به نظر شما چه زمانی باید استعفا دهیم؟
نقشها در گروه چیستند؟
با اینکه کار در یک گروه به تخصصیبودنِ یک تیم نیست اما نباید در نظر گرفت که نقشی وجود ندارد. یک نقش را که شناختیم آنهم مدیرگروه بود. پس وظیفۀ بقیۀ اعضا چیست؟ کار کار کار؟
از چه راهی میتوانیم بهترین نقش را برای خودمان انتخاب کنیم؟ آیا آزمون و یا روش مشخصی برای انتخاب نقش در گروه وجود دارد؟ اساساٌ چند نوع نقش را در گروه میتوان تصور کرد؟ به نظر نمیرسد که ما فقط و فقط برای انجام یک نوع فعالیت کارایی داشته باشیم.
برای پذیرش نقشهای مختلف در گروه ما نقاط ضعف و قوتی داریم شناخت نقشها و توانایی برطرفنمودن نقاط ضعف در پذیرش آنها موضوعی است که دربارۀ آن در کارگاه بحث خواهیم نمود.
نقش ارتباطات در گروه چیست؟
اینکه گروهها بر اساس ارتباط بین اعضا فعالیت میکنند بدیهی به نظر میرسد اما در کارایی یک گروه موفق هر نوع ارتباطی لازم نیست، باید بدانیم که در گروه کاری خود دقیقاٌ به دنبال چه نوع ارتباطی هستیم. ارتباطی که بتواند عامل بودن اعضا را تقویت و در واقع به تعامل آنها کمک نماید.
اما سؤال این است که چه نوع ارتباطی به زودی به تعامل تبدیل خواهد شد. در این میان تعریف ارتباط مؤثر چیست؟
میدانیم که ارتباط مؤثر یکی از مهارتهایی است که نه تنها در شکلگیری گروه به ما کمک خواهد کرد بلکه از مهارتهای پایه برای زندگی نیز هست. بنابراین یکی از مهمترین مباحث مطرح در کارگاهْ فنون ارتباط مؤثر خواهد که سعی خواهیم نمود مباحث آنرا مرور کنیم.
تعارض در گروه چیست؟
برای داشتن گروه کاری خود بیشترین تلاش را انجام دادهایم اما سؤال این است که گروه خوب گروهی است که هرگز در آن تعارضی رخ نمیدهد یا اینکه گروهی است که بتواند تعارضات خود را مدیریت نماید؟ اگر نبود تعارض به رخوت و یکنواختی گروه منجر شد چه کنیم؟
در این میان سؤال مهم این خواهد بود که آیا گروههای پدیدهای مدامالعمر اعضایشان هستند یا اینکه روزی پایان خواهند یافت برای اتمام فعالیت گروهی چه تمهیداتی اندیشیدهایم؟
امید است که با یک روز گفتگو در کارگاه هماندیشی کارگروهی بتوانیم در تعاریف و شناخت مفاهیم پایۀ آن به همدلی و همزبانی برسیم گو اینکه هدف بلندتری برای تشکیل نشست پیشرفته کارگاه کارگروهی در پیش داریم تا بتوانیم روشهای تشکیل گروه و هدایت آن را کاربردی بحث نموده و در محیط مدرسه، خانه و اداره بکارببندیم.
در پایان از شما همکار گرامی درخواست میگردد اگر مطالب مهمی را در نظر دارید که فکر میکنید مطرحشدن آنها در نشستِ هماندیشی میتواند به کیفیت دوره کمک کند آنها را ذکر نمایید.
در ضمن فکر میکنید کدام یک از موارد ذکر شده برای شما مهم تر است؟