در ادامه نکات مهمی از مبحث گزارش نویسی به اطلاع می رسد.
به نظر میرسد در نظر گرفتن این نکات میتواند ما را در راه گزارش نویسی یاری دهد:
n مقصد گزارش، گزارش خود را برای چه کسی یا چه سازمانی ارائه خواهید کرد؟
این سازمان و کارشناسان مرتبط با گزارش چه ویژگیهایی دارند و چه مواردی در گزارش برایشان اهمیت دارد؟
می خواهند در گزارش چه مواردی وجود داشته باشد؟
انتخاب مقصد در گزارش باعث می شود موارد مطرح در گزارش هدفمند باشد و اطلاعات آن، همه آن چیزی باشد که مخاطب انتظار آن را در گزارش دارد.
سازمان و گروههای مخاطب در گزارش هر کدام روشهای ارائه خاص خود را دارند و نکات خاصی را مورد توجه قرار میدهند و با توجه به این نکته نمیتوان یک گزارش را برای مخاطبان مختلف استفاده کرد و حتما میبایست بنا به ضرورت مواردی را کم یا اضافه نمود.
n ویژگی های یک گزارشگر، در همۀ سازمانها و گروهها، افرادی به این کار مشغول هستند. کسانی که مسئول نوشتن گزارش در مجموعۀ شما هستند، میبایست مهارتهای مشخصی را داشته باشند. این مهارت شامل: تسلط بر ادبیات و آییننگارش، آشنایی با مهارتهای ICDL و فنون ارایه موثر و ... است.
همچنین شناخت ابعاد اتفاق توسط شخص گزارشگر و مشاهده روند کار، می تواند تاثیر به سزایی به هنگام تدوین گزارش داشته باشد.
n تفاوت گزارش با مستندات یک پروژه، خیلی از افراد گمان میکنند که گزارش همان مستندات گردآوری شده است و تفاوتی برای آن قائل نمیشوند. باید دانست که گزارش بر اساس مستندات تهیه میشوند و در واقع خود مستندات نیست.
مستندات در واقع سبدی از اسناد آنچه اتفاق افتاده است و شامل تمام وقایع، افراد و تغییرات حینِ کار میباشد که لزومی ندارد در گزارش همه آنها قید شود. مگر در شرایطی که مخاطب گزارش از شما بخواهد یا اینکه شخص گزارشگر به عنوان رکن سوم گزارش تشخیص بدهد. از سوی دیگر گزارشدادن همه مستندات، حجم گزارش را بالا خواهد برد و مخاطب به سختی میتواند گزارش را تفکیک کرده و مطالعه کند. باید دقت نمود که گزارش جمعآوری مستندات و بایگانی آنها نیست.