با سلام خدمت همکاران گرامی
یکی از مشهورترین تست های سنجش خلاقیت آزمون سنجش تورنس است. که محتوی ۶۰ سوال است. متن و روش سنجش این تست در ادامه آماده است علیرغم این که این آزمون خطا کم ندارد (در حین انجام تست خودتان متوجه خواهید شد) هنوز یکی از معتبرترین تست ها است.
اما نکته قابل توجه برای دوستانی که در کارگاه هم اندیشی حضور داشته اند این است که به هنگام انجام آزمون متوجه خواهید شد که سولات این آزمون را می توان به راحتی بر اساس چهار مرحله حل مساله دسته بندی نمود.
مثال:
مرحله درک صورت مساله:
وقتی در مکانی عمومی هستید، آیا سعی میکنید حدس بزنید افرادی که دور شما هستند دربارة چه چیزی بحث میکنند؟الف- هرگز علاقهمند نیستم حدس بزنم دیگران درباره چه چیزی بحث میکنند.
ب- گاهی دوست دارم حدس بزنم دیگران درباره چه چیزی بحث میکنند.
ج- همیشه دوست دارم حدس بزنم دیگران درباره چه چیزی بحث میکنند.
مرحله ارائه پیشنهادها
وقتی در گروهی برای حل مسألهای کار میکنید، اعضای گروه چگونه از نظرات مبتکرانه شما استقبال میکنند؟الف- به ندرت از نظرات مبتکرانه من استقبال میکنند.
ب- گاهی از نظرات مبتکرانه من استقبال میکنند.
ج- اغلب از نظرات مبتکرانه من استقبال میکنند.
مرحله تصمیم گیری
7- وقتی نامهای مینویسید، معمولاً چه مطالبی در آن میگنجانید؟الف- دربارة چیزهایی مینویسم که دیگران به دانستن آن نیازمندند.
ب- دربارة مهمترین حوادث مینویسم.
ج- دربارة جزئیات زندگی خودم مینویسم.
مرحله اجرا
- اگر سرگرم ساختن وسیلهای باشید، ناگهان دریابید قطعه مهمی از آن را گم کردهاید، چه میکنید؟الف- کار را متوقف میکنم.
ب- سعی میکنم قطعه گم شده را پیدا کنم و اگر نتوانم آن را پیدا کنم کار را متوقف میکنم.
ج- قطعة گم شده را پیدا میکنم و اگر نتوانم آن را پیدا کنم به جای آن قطعة دیگری میسازم.
همانطور که متوجه شدیم هیچ راهی برای تقویت مستقیم خلاقیت وجود ندارد! بلکه همه توصیه ها مربوط به نحوه سو گیری و عبور از مراحل حل یک مساله است.
یعنی بهترین توصیه برای تقویت خلاقیت دانش آموزان تقویت مهارتهای متناظر با چهار مرحله حل مساله خواهد بود که در کارگاه هم اندیشی راجع به آن بحث شد.
متن کامل این تست در ادامه مطلب وجود دارد که توجه همکاران را به آن جلب می کنم !
پرسشنامهای را که در پیش رو دارید حاوی 60 سؤال است که هر سؤال مشتمل بر سه گزینه یا پاسخ میباشد.
لطفاً هر یک از سؤالات را با دقت مطالعه نموده و گزینه مورد نظر خود را با علامت √ مشخص نمایید. بدیهی است اظهار نظر واقعی و دقیق شما گمد نظر میباشد.
الف- گریه میکنم، چون فکر نمیکنم بتوانم مسأله را حل کنم.
ب- گریه نمیکنم، اما ناراحت میشوم؟
ج- سعی میکنم راه مناسبی برای حل مسأله بیابم.
الف- کار را متوقف میکنم.
ب- سعی میکنم قطعه گم شده را پیدا کنم و اگر نتوانم آن را پیدا کنم کار را متوقف میکنم.
ج- قطعة گم شده را پیدا میکنم و اگر نتوانم آن را پیدا کنم به جای آن قطعة دیگری میسازم.
الف- هرگز علاقهمند نیستم حدس بزنم دیگران درباره چه چیزی بحث میکنند.
ب- گاهی دوست دارم حدس بزنم دیگران درباره چه چیزی بحث میکنند.
ج- همیشه دوست دارم حدس بزنم دیگران درباره چه چیزی بحث میکنند.
الف- خیر، از حل مسائل دشوار لذت نمیبرم.
ب- به ندرت از حل مسائل دشوار لذت میبرم.
ج- اغلب از حل مسائل دشوار لذت میبرم.
الف- خودم کاری نمیکنم و میگذارم دیگر اعضای گروه مسأله را حل کنند.
ب- گاهی در آنچه گروه انجام میدهد، شرکت میکنم.
ج- به طور فعال در آنچه گروه انجام میدهد، شرکت میکنم.
الف- از کسی میخواهم آن را برایم حل کند.
ب- سعی میکنم با کمک کسی دیگر آن را حل کنم.
ج- سعی میکنم اطلاعات بیشتری بدست آورم تا بتوانم خودم آن را حل کنم.
الف- از معلم یا شخصی میخواهم به من کمک کند.
ب- یک کتاب ریاضی مربوط به مسأله را میخوانم.
ج- از منابعی که در دسترس دارم استفاده میکنم.
الف- به ندرت از نظرات مبتکرانه من استقبال میکنند.
ب- گاهی از نظرات مبتکرانه من استقبال میکنند.
ج- اغلب از نظرات مبتکرانه من استقبال میکنند.
الف- اغلب از کسی کمک میگیرم.
ب- قبل از اینکه از کسی کمک گیرم مدت کوتاهی تلاش میکنم تا خودم آن را حل کنم.
ج- مدتی بسیار طولانی تلاش میکنم تا خودم آن را حل کنم.
الف- خیر، این طور فکر نمیکنم.
ب- گاهی این طور فکر می کنم.
ج- اغلب این طور فکر میکنم.
الف- معمولاً به کارهای تازه دست نمیزنم.
ب- گاهی به کارهای تازه دست میزنم.
ج- اغلب به کارهای تازه دست میزنم.
الف- سعی میکنم خود را درگیر حل آن نکنم.
ب- ممکن است زمان کوتاهی برای حل آن تلاش کنم.
ج- زمانی بسیار طولانی برای حل آن تلاش میکنم.
الف- از تجارب تازه لذت نمیبرم.
ب- گاهی از تجارب تازه لذت میبرم.
ج- از تجارب تازه لذت نمیبرم.
الف- اغلب به دیگران متوسل میشوم.
ب- گاهی به دیگران متوسل میشوم.
ج- معمولاً ترجیح میدهم به خودم متکی باشم.
الف- به آنچه خودم مستقلاً انجام میدهم اطمینان زیادی ندارم.
ب- به آنچه خودم مستقلاً انجام میدهم تا حدودی اطمینان دارم.
ج- به آنچه خودم مستقلاً انجام میدهم اطمینان زیادی دارم.
الف- از انجام آزمایش لذت نمیبرم.
ب- از انجام آزمایش تا حدودی لذت میبرم.
ج- از انجام آزمایش خیلی لذت میبرم.
الف- خیر، من به رویا فرو نمیروم.
ب- گاهی، اگر وقت داشته باشم به رویا فرو میروم.
ج- اغلب اگر وقت داشته باشم به رویا فرو میروم.
الف- معمولاً اشکال دارم.
ب- گاهی اشکال دارم.
ج- به ندرت اشکال دارم.
الف- مطالبم را به خوبی بیان نمیکنم.
ب- گاهی مطالبم را به خوبی بیان میکنم.
ج- اغلب مطالبم را به خوبی بیان میکنم.
الف- در نوشتن نظراتم اشکال دارم.
ب- شاید بتوانم نظراتم را بنویسم.
ج- کاملاً میتوانم نظراتم را بنویسم.
الف- از عهدهاش بر نخواهم آمد زیرا برای آن آمادگی نداشتهام.
ب- نهایت سعی خود را خواهم کرد تا از عهده آن بر ایم.
ج- به خوبی از عهدهآن بر خواهم آمد.
الف- معمولاً این کار برایم دشوار است.
ب- گاهی این کار برایم آسان است.
ج- اغلب این کار برایم آسان است.
الف- علاقهمند نخواهم بود.
ب- شاید علاقهمند باشم.
ج- همیشه علاقهمند خواهم بود.
الف- معمولاً این کار برایم دشواراست.
ب- گاهی این کار برایم آسان است.
ج- اغلب این کار برایم آسان است.
الف- چندان از عهدة این کار برنمیآیم.
ب- تا اندازهای از عهدة این کار برمیآیم.
ج- در حد خیلی زیادی از عهدة این کار برمیآیم.
الف- چندان از عهدة این کار برنمیآیم.
ب- تا اندازهای از عهدة این کار برنمیآیم.
ج- در حد خیلی زیادی از عهدة این کار برمیآیم.
الف- میتوانم فقط چند تا بنویسم.
ب- میتوانم تعدادی بنویسم.
ج- میتوانم تعداد زیادی بنویسم.
الف- این کار برایم خیلی دشوار است.
ب- شاید بتوانم چند مورد استفاده دیگر پیدا کنم.
ج- میتوانم موارد استفادة بسیاری پیدا کنم.
الف- این کار برایم دشوار است.
ب- میتوانم چند داستان بنویسم.
ج- میتوانم داستانهای بسیار بنویسم.
الف- حفظ یک شعر ده بیتی.
ب- تفسیر یک شعر ده بیتی.
ج- سرودن یک شعر ده بیتی.
الف- آنچه را که پیش از آن دربارة جامعهام نوشته شده است خلاصه میکنم.
ب- بر آنچه که پیش از آن دربارة جامعهام نوشته شده است اطلاعات دیگری میافزایم.
ج- پس از مطالعه مطالبی که پیش از آن دربارة جامعهام نوشته شده است به نوشتن مقالة خود اقدام میکنم.
الف- از مطالعه کتابهای معروف لذت میبرم.
ب- از مطالعه کتابهای معروف و نوشتن چند کتاب توسط خودم لذت میبرم.
ج- از نوشتن کتابهای خودم لذت میبرم.
الف- چندان موفق نخواهم بود.
ب- شاید بتوانم چند طرح ارائه کنم.
ج- میتوانم طرحهای بسیاری ارائه کنم.
الف- شکست خواهم خورد.
ب- مشکل خواهم داشت.
ج- موفق خواهم شد.
الف- این کار برایم خیلی دشوار است.
ب- این کار تا اندازهای برایم دشوار است.
ج- این کار برایم آسان است.
الف- این کار برایم خیلی دشوار است.
ب- این کار تا اندازهای برایم دشوار است.
ج- این کار برایم آسان است.
الف- به طور کامل از روی یادداشتهایم میخوانم.
ب- بیشتر از روی یادداشتهایم میخوانم.
ج- گاهی به یادداشتهایم نگاه میکنم.
الف- سعی میکنم از صحبت کردن دربارة آن خودداری کنم.
ب- میتوانم فکر کنم و چیزهایی بگویم.
ج- میتوانم مدتی طولانی دربارة آن صحبت کنم.
الف- علاقهمند نیستم.
ب- شاید علاقهمند باشم.
ج- علاقهمند هستم.
الف- معمولاً این کار برایم دشوار است.
ب- گاهی این کار برایم دشوار است.
ج- اغلب این کار برایم آسان است.
الف- معمولاً از ساختن چیزهای جدید لذت میبرم.
ب- گاهی از ساختن چیزهای جدید لذت میبرم.
ج- اغلب از ساختن چیزهای جدید لذت میبرم.
الف- در یافتن دلایل متقاعد کننده اشکال دارم.
ب- سعی میکنم برای متقاعد کردن آنها دلایل مختلف بیابم.
ج- برای متقاعد کردن آنان دلایل بسیار مییابم.
الف- روشی واحد مییابم.
ب- شاید بتوانم چند روش بیابم.
ج- میتوانم روشهای متنوعی بیابم.
الف- کاری که تقریباً همة مراحل آن از پیش مشخص و معین شده باشد.
ب- کاری را که بخشی از آن از پیش مشخص شده و بخشی از آن نیازمند به ابتکار باشد.
ج- کاری را که بیشتر مراحل آن نیازمند ابتکار باشد.
الف- توضیح رفتار پیچیده برای من خیلی دشوار است.
ب- میتوانم توضیحات کلی ارائه دهم.
ج- میتوانم توضیحات بسیاری ارائه دهم.
الف- خیلی دشوار است.
ب- تا حدی دشوار است.
ج- چندان هم دشوار نیست.
الف- ارائه پیشنهادهایی فراتر از آنچه شورای شهر قبلاً در نظر گرفته است برایم دشوار است.
ب- میتوانم تعداد اندکی پیشنهاد فراتر از آنچه قبلاً شورای شهر در نظر گرفته است ارائه دهم.
ج- میتوانم پیشنهادهای زیادی فراتر از آنچه قبلاً شورای شهر در نظر گرفته است ارائه دهم.
الف- خیر، نمیتوانم این کار را انجام دهم.
ب- شاید بتوانم چند راه معدود ارائه دهم.
ج- بله میتوانم راههای گوناگون بسیاری ارائه دهم.
الف- خیلی دشوار است.
ب- میتوانم راههای جدیدی ارائه دهم.
ج- میتوانم راه های بسیاری ارائه دهم.
الف- سعی نمیکنم.
ب- گاهی سعی میکنم.
ج- معمولاً سعی میکنم.
الف- به آن توجه نمیکنم.
ب- به جستجوی برخی از علل اصلی آن میپردازم.
ج- به جستجوی همة علل ممکن میپردازم.
الف- زیاد به جزئیات توجه نمیکنم.
ب- به جزئیات کلی آن توجه میکنم.
ج- به همه جزئیات آن توجه میکنم.
الف- هرگز توجه نمیکنم.
ب- گاهی توجه میکنم.
ج- خیلی توجه میکنم.
الف- به آنچه هنرمند سعی دارد بگوید، نمیاندیشم.
ب- گاهی اوقات به آنچه که هنرمند سعی دارد بگوید، میاندیشم.
ج- اغلب به آنچه که هنرمند سعی دارد بگوید، میاندیشم.
الف- فقط برای لذت بردن تماشا میکنم.
ب- آن را تماشا میکنم و سعی میکنم پیام عمومی آن را درک کنم.
ج- آن را تماشا میکنم و سعی میکنم همة پیام آن را درک کنم.
الف- به کار بعدی خود میپردازم.
ب- شاید دربارة یک جنبه از فیلم با دیگران صحبت کنم.
ج- دربارة حوادث فیلم فکر میکنم و دربارة آنها با دیگران صحبت میکنم.
الف- دربارة چیزهایی مینویسم که دیگران به دانستن آن نیازمندند.
ب- دربارة مهمترین حوادث مینویسم.
ج- دربارة جزئیات زندگی خودم مینویسم.
الف- آنچه را میخوانم در ذهن خود مجسم نمیکنم.
ب- آنچه را میخوانم گاهی در ذهن خود مجسم میکنم.
ج- همه آنچه را که میخوانم مجسم میکنم.
الف- از انجام امور ساده و سر راست لذت میبرم.
ب- از انجام امور پیچیده ی زندگی لذت میبرم.
ج- از انجام امور بسیار پیچیده لذت میبرم.
الف- به ندرت به جزئیات میپردازم.
ب- گاهی به جزئیات میپردازم.
ج- اغلب به جزئیات میپردازم.
روش محاسبه امتیاز
آزمونگر پس از ادای جملات بالا برای دستیابی به نتیجه آزمون باید به ازای هر پاسخ به پاسخ (الف) صفر امتیاز پاسخ (ب) یک امتیاز و پاسخ (ج) دو امتیاز بدهد.
جدول نرم آزمون تورنس:
میزان خلاقیت امتیاز
خلاقیت بسیار زیاد : از 120 الی 100
خلاقیت زیاد :از 100 الی 85
متوسط : از 85 الی 75
خلاقیت کم : از 75 الی 50
خلاقیت بسیار کم: از 50 الی پایین